ZIELONE WROTA

Główny Geolog Kraju

Ustawa Prawo geologiczne i górnicze stanowi, że centralnym organem administracji geologicznej jest minister środowisk działający przy pomocy Głównego Geologa Kraju, funkcjonującego bezpośrednio w strukturze Ministerstwa Środowiska. Ustawa wymaga również, aby GGK był w randze sekretarza lub podsekretarza stanu.


Zadania i kompetencje Głównego Geologa Kraju wyznaczaja przepisy ustawy Prawo geologiczne i górnicze. 

 

Głowny Geolog Kraju:

 

  • bezpośrednio nadzoruje realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.);
  • w imieniu Ministra współpracuje z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawach finansowania ze środków tego Funduszu przedsięwzięć z dziedziny potrzeb geologii;
  • w imieniu Ministra uczestniczy w pracach:
    • Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności,
    • Zespołu Trójstronnego ds. Społeczno-Gospodarczych, Restrukturyzacji Górnictwa i Przetwórstwa Siarki,
    • Międzyresortowego Zespołu do Spraw Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju,
    • Zespołu do Spraw Polityki Bezpieczeństwa Energetycznego;
  • współpracuje z:
    • Główną Geologiczną Komisją Egzaminacyjną,
    • Komisją Zasobów Kopalin,
    • Komisją Dokumentacji Hydrogeologicznych,
    • Komisją Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskich,
    • Komisją Opracowań Kartograficznych;
  • reprezentuje Ministra jako wydawcę czasopisma specjalistycznego „Przegląd Geologiczny”;
  • nadzoruje prace Pełnomocnika Rządu Rzeczypospolitej Polskiej we Wspólnej Organizacji „Interoceanmetal”;
  • w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad działalnością Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego;
  • sprawuje nadzór nad realizacją zadań wykonywanych przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki;
  • w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad działalnością Państwowego Instytutu Geologicznego.

Do najważniejszych zaliczyć należy:

  • zawieranie umów o ustanowienie użytkowania górniczego - zasady zawierania takich umów określają art. 10-13 ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Umowy te są zawierane między organem koncesyjnym a przedsiębiorcą,
  • udzielanie koncesji na działalność regulowaną ustawą Prawo geologiczne i górnicze, zgodnie z  art. 15-29a ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
  • zatwierdzanie projektów prac geologicznych, których wykonanie nie wymaga uzyskania koncesji,  na podstawie art. 33 ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
  • przyjmowanie dokumentacji geologicznych,
  • przyjmowanie dodatku do projektu zagospodarowania złoża lub żądanie od przedsiębiorcy zmiany lub uzupełnienia dodatku,
  • rozporządzanie informacją geologiczną - zasady rozporządzania informacją geologiczną określone są na podstawie art. 47 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, a szczegółowo precyzuje to, rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 czerwca 2005 r.w sprawie rozporządzania prawem do informacji geologicznej za wynagrodzeniem oraz udostępniania informacji geologicznej wykorzystywanej nieodpłatnie (Dz.U. Nr 116, poz. 982),
  • prowadzenie systemu opłat eksploatacyjnych,
  • prowadzenie spraw z zakresu orzecznictwa administracyjnego w drugiej instancji w odniesieniu do decyzji wojewodów dotyczących poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin oraz zastępstwo procesowe przed NSA w sprawach tego typu,
  • prowadzenie spraw z zakresu orzecznictwa administracyjnego w drugiej instancji w odniesieniu do decyzji:
    • dotyczących opłat eksploatacyjnych,
    • nakazujących uzupełnienie lub poprawienie dokumentacji geologicznej złóż kopalin,
    • nakazujących zmianę lub uzupełnienie dodatku do projektu zagospodarowania złoża.

 

Aktualizacja: kwiecień 2008 r.