ZIELONE WROTA

Szlak Borami Dorzecza Supraśli

Szlak polecany jest szczególnie tym, którzy chcą obcować z przyrodą z dala od zgiełku miejskiego. Prezentuje najpiękniejsze miejsca Puszczy Knyszyńskiej wraz z jej perełką - miastem Supraśl. Kończy się w Kopnej Górze, gdzie turysta ma okazję obejrzeć bardzo ciekawe arboretum.

Przebieg szlaku:

Grabówka - Jez. Komosa - Supraśl - Podsupraśl - Surażkowo - Łaźnie -

Kopna Góra

Region: Puszcza Knyszyńska

Kolor: zielony

Długość: 35 km

Stpień trudności: łatwy, niewielkie trudności mogą się pojawić przy pokonywaniu Krzemiennych Gór

Przebieg szlaku i atrakcje krajoznawcze na trasie

Szlak rozpoczyna się w Grabówce na końcowym przystanku linii 14 autobusowej komunikacji miejskiej. Prowadzi przez zabudowania wsi w kierunku wschodnim do skrzyżowania z czerwonym Szlakiem Pamięci Narodowej, którym można dojść do miejsc kaźni około 16000 ofiar terroru hitlerowskiego z lat 1941-1944. Zielony szlak prowadzi w lewo wraz ze szlakiem czerwonym. Na wysokości ostatnich zabudowań Kolonii Grabówka oba szlaki rozchodzą się, zaś po 800 metrach szlak Borami Dorzecza Supraśli przecina szlak rowerowy "Przez Puszczę Knyszyńską" i wchodzi w granice Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej

Mijając Leśniczówkę "Zielona" wędrujemy przez mroczny bór świerkowy. Następnie szlak skręca w lewo w drogę Ciasne - Krasny Las. Od tego momentu charakter lasu zmienia się - wkraczamy w obszar drzewostanów liściastych. Po kilometrze wędrówki  od północnego krańca wsi Ciasne turysta dociera nad brzeg śródleśnego jeziora Komosa. Powstało ono w wyniku spiętrzenia rzeczki koniecznego do napędzania stojącego tu niegdyś młyna wodnego. Na wodzie i w szuwarach okalających Jez. Komosa gnieździ się dzikie ptactwo wodne. Szlak przechodzi po grobli na zachodni brzeg zbiornika, a następnie skręca na wschód i prowadzi kawałek przez rezerwat "Krasne". Następnie, po ok. 2 km dociera do wiaty turystycznej i miejsca ogniskowego "Na Lewitówce".

Święta Sosna w Supraślu

Szlak biegnie następnie południową granicą miasta aż do tzw. "Świętej Sosny", przy której skręca na lewo do centrum Supraśla. Wiedzie dalej przy głównych zabytkach miasta.

Pałac Buchholtza w Supraślu

Po przekroczeniu szerokiej doliny rzeki Supraśl szlak wchodzi do Podsupraśla i skręca w ulicę Podleśną. Po kilkuset metrach mija kolejną wiatę i miejsce ogniskowe "Na Dębowiku". Zagłębiamy się ponownie w Puszczę Knyszyńską - spotkamy tu łany paproci i miejsca porośnięte czarną jagodą. Tereny te są wyjątkowo grzybne.

Szlak przechodzi dalej koło kolonii Krzemienne, składającej się z kilku domów, gdzie do Supraśli uchodzi rzeczka Ploska. Przy pomnikowym dębie liczącym około 250 lat szlak skręca na południowy zachód i mija wieś Konno (nieopodal rzeka Sokołda wpada do Supraśli). Po niecałych 2 km docieramy do Surażkowa, gdzie jest możliwość odpoczęcia przy wiacie i miejscu ogniskowym.

Z Surażkowa szlak prowadzi już drogami żwirowymi, przecinając rezerwat "Surażkowo" i prowadząc do Łaźni. Po przejściu przez drewniany most na rzece Sokołda szlak wkracza do wsi Łaźnie, gdzie znajduje się pomnik upamiętniający bestialski mord na mieszkańcach kilku pobliskich wsi podczas II wojny światowej. Na ostatnim kilometrze szlak biegnie razem z czerwonymi znakami szlaku „Śladami Powstania Styczniowego".

Szlak kończy swój bieg na przystanku PKS w Kopnej Górze, miejscu, gdzie znajduje się warte zobaczenia Arboretum im. Powstańców Styczniowych 1863 r.